nº 0 Qui guia el poble?

Feta per Joana Subirats
Per tal de celebrar la Jornada Mundial de la Filosofia de 2018 (UNESCO, novembre) es convoca la Mostra de fotofilosofia. L’objectiu és enriquir el pensament filosòfic a secundària tot aprofitant la creativitat de l’alumnat i preservant formes de col·laboració entre els departaments de Filosofia dels centres. La Mostra pretén aplegar “espurnes de pensament” fetes per alumnes de secundària expressades en una fotografia digital acompanyada d’un títol en forma de pregunta vinculada a la filosofia.

La imatge que inaugura aquest blog és una fotografia que vaig fer al quadre "La Liberté guidant le peuble"   d'Eugène Delacroix, Vaig tenir la sort de poder visitar l'exposició que li va dedicar aquest any el museu del Louvre a l'artista romàntic.



És un quadre que em fascina, els contrastos de llum i foscor, l'expressió dels rostres... Però sobre tot la dona, pits a l'aire i el braç aixecat amb la bandera.
Hi veig una al·legoria de la vida humana: la lluita pels ideals, malgrat l'adversitat. Delacroix va titolar l'obra La llibertat guiant el poble, jo em qüestiono, en l'actualitat qui guia el poble?, si és que algú el guia, en el bon sentit de la paraula... O Potser hauríem de parlar de manipulació i aprofitament...

Aquest quadre també em recorda aquesta cançó de Sopa de Cabra
"Saben bé que el futur és la foscor i que el negre és el color. D'una bandera,bruta i plena de sang,que els hi han possat a les mans."

Comentaris